Presentations (peer-reviewed, invited)

  • Döveling, Katrin (2017). Herausforderungen und Perspektiven an die Mediensoziologie. Zur Inter- und TransdisziplinaritĂ€t mediensoziologsicher Forschung [Challenges and Perspectives of inter- and transdisciplinary research for media sociological analysis], Panel und Paper for the Division Conference “Sociology of Media and Communication”, Zeppelin UniversitĂ€t Friedrichshafen, 11.-13. October 2017
  • Döveling, Katrin (2017). Mediensoziologie und Emotionssoziologie. Mediatisierte Emotionen – Emotionale Mediatisierung.  Zum Gewinn einer integrativen Perspektive, Paperfor the Division Conference “Sociology of Media and Communication”, Zeppelin UniversitĂ€t Friedrichshafen, 11.-13. October 2017.
  • Key Note: Döveling Katrin (2017). Die Macht der sozialen Medien, Moč druĆŸbenih omreĆŸij, Moć druĆĄtvenih medija, Il potere dei social media, Sommerkolleg / Poletna ĆĄola, Corsi universitari estivi/Ljetna ĆĄkola, Bovec, August 16th – August 30th, 2017
  • Döveling, Katrin; Sommer, Denise (2017). Seeing others suffer and enjoying it? An analysis of morals and moral disengagement in popular Reality television and the effects of viewing it with others, accepted conference paper, Affects – Media – Power, “Affective Societies” of Freie UniversitĂ€t Berlin and the German Association of Communication Research (DGPuK) division “Sociology of Media and Communication” (in cooperation with the division “Media, Gender and Public Sphere”, June 29th – July 1st 2017, FU Berlin
  • Döveling, Katrin (2017). Think global, act local. Medienbildung als essentieller Bestandteil der Mediatisierungsforschung. Perspektiven und Potentiale, Track Digitale Transformationen und die Perspektive der Medienbildung des Instituts fĂŒr Medien- und Kommunikationswissenschaft, Der Mensch im Digitalen Zeitalter, Alpen-Adria-UniversitĂ€t June28th – June 29th, 2017
  • Döveling, Katrin, HĂ„rd af Segerstad Ylva, Kasperowski Dick (2017). Coping with Grief in Social Media – an International Perspective, Death Online Research Network (DORS), Aarhus University, March 2017, Denmark
  • Döveling, Katrin, KrĂ€mer, Carolin (2016). Instagram und Körperbild. Eine quantitative Onlinebefragung zur Nutzung und Wirkung von Sport- und Fitnessinhalten im Kontext sozialer Vergleichsprozesse auf Instagram, Tagung: Visuelle ReprĂ€sentationen, Regulationen und Aneignungen vergeschlechtlichter Körper und IdentitĂ€ten in Medienkulturen, gemeinsame Jahrestagung der Fachgruppen Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht und Visuelle Kommunikation in der DGPuK „Körperbilder – Körperpraktiken“ 28.-30.9. 2016, UniversitĂ€t Hamburg
  • Döveling, Katrin, HĂ„rd af Segerstad Ylva, Kasperowski, Dick (2016). Continuing bonds and enfranchised grief in online communities. Internet rules!, Panel: Online Memorials, Emotions and Interactions. International and Interdisciplinary perspectives, Association of Internet Researchers (AOIR), 5.-8.10.2016, Berlin
  • Döveling, Katrin, HĂ„rd af Segerstad Ylva, Kasperowski Dick (2016). “Safe havens”. Online peer grief support and emotion regulation in coping with the loss of a close relative, 6th European Communication Conference (ECREA), 9.-12.11. 2016, Prag
  • Döveling, Katrin (2015). Emotionen in Bildern.  Eine interdisziplinĂ€re Perspektive und Ihre Implikationen fĂŒr die Kommunikationswissenschaft [Emotions in Pictures], Vortrag DGPuK Fachgruppe Visuelle Kommunikation, November 2015 an der UniversitĂ€t Erfurt.
  • Döveling, Katrin, Knorr, Charlotte (2015). Media logic as (inter)action logic. An integrative perspective. Media Logic(s) Revisited: Modeling the Interplay between Media Institutions, Media Technology and Societal Change, University of Bonn, Germany. September, 21-23th 2015.
  • Döveling, Katrin, (2015). Online Emotion Regulation. Why the kind of loss does (not) matter in Coping in Online Bereavement. 2nd International Death Online Research Symposium, Kingston University London, August 17th-18th 2015.
  • Döveling, Katrin, Sommer, Denise (2015). Kommunikationswissenschaftliche Forschungsethik im digitalen Zeitalter: Fragen, Probleme, LösungsansĂ€tze,  Darmstadt, DGPuK-Jahrestagung , 13.-15. Mai 2015.
  • Döveling, Katrin, Wasgien, Katrin (2014). Sadness Online. Dealing with the loss of a loved one online. Motives, Interactional Structures and their Gratifications,  First Death Online Research Symposium, Center for Life and Death Studies, University of Durham, England,09-10 April 2014.
  • Döveling, Katrin, Fischer, Jana (2014). Was verrĂ€t das Auge [What does the eye reveal]. Eyetracking in the Analysis of Non-Profil Campaigns. Interdisciplinary Colloquium, Institue for Psychology III, TU Dresden, 22. January 2014
  • Döveling, Katrin & Fischer, Jana (2013). Mach’s mit Emotionen. Ein mehrstufiges Untersuchungsdesign zur Analyse visueller und emotionaler Bildverarbeitung und –handlung in PrĂ€ventionskommunikation. DGPuK, Visualisierung und Mediatisierung, UniversitĂ€t Bremen, 21.-23. November 2013.
  • Döveling, Katrin; Wasgien, Katrin (2013) “Trauern in virtueller Gemeinschaft. Geteiltes GefĂŒhl in Online Gemeinschaften”. GeNeMe, peer reviewed 07.-08.Oktober 2013, TU Dresden.
  • Döveling, Katrin & Fischer, Jana (2013). The Facebook Friendship: Is there a Facebook effect?. ICSI Conference 2013, Lugano, Switzerland, 3.-4. Oktober 2013.
  • Döveling, Katrin (2013). Media and Emotions. Feeling for – feeling with. Inter- and Intrapersonal Emotion Management from Empathy to Schadenfreude. ISRE conference, Berkeley, August 3-5, 2013
  • Döveling, Katrin (2012). Framing von Stereotypen – Framing in Stereotypen. Eine theoretische Reflexion und empirische Fallstudie, [Framing of Stereotypes- Framing in Stereotypes], Paper to be presented at the Tagung der DGPuK – Fachgruppe Visuelle Kommunikation an der Hochschule der populĂ€ren KĂŒnste (FH), «Visual Framing», Berlin, 29. November – 01. December 2012
  • Döveling, Katrin (2012). Fascination Reality TV. Why we feel what we feel and why we want to continue feeling. Emotion Management from Schadenfreude to Empathy, European Communication Conference, ECREA, Istanbul October 24-27, 2012
  • Döveling, Katrin (2012). Emotion-Management im Netz. Emotional Sharing und Coping: BewĂ€ltigung von Krankheit, Sterben und Tod in Sozialen Netzwerken [Emotion management in the Internet. Emotional sharing and coping. Dealing with illness, dying and death in social Networks]. Paper presented at the 9th Kongress der Deutschen Gesellschaft fĂŒr Palliativmedizin in Berlin, September 15, 2012.
  • Döveling, Katrin (2012). Jugendliche und ihre Wahrnehmung von Politik. Bestandsaufnahme, Potentiale und Perspektiven [Youth and their Perception of Politics. Status. Potential and Perspectives]. Eröffnungsvortrag/ Impulsvortrag im Landtag Brandenburg, Potsdam. Im Auftrag des Landesverbandes Brandenburg der Deutschen Vereinigung fĂŒr Politische Bildung. Vortrag fĂŒr Abgeordnete aus jeder Fraktion ein /e Vertreter/in, Medienvertreter (RBB, MAZ) und Landespresserat ĂŒber Möglichkeiten und Grenzen der Politikvermittlung durch Medien, March 5, 2012.
  • Döveling, Katrin, Kick, Isabel, Walter Pauline (2011). Seeing/Doing Gender im Bild. Eine Analyse der visuellen Fernsehnarration von Serien am Beispiel von „Gute Zeiten, schlechte Zeiten“ und „Verbotene Liebe“ [Seeing/doing gender in pictures. Transition of the female image? An analysis of the visual television narration in two series: “Gute Zeiten, schlechte Zeiten” and “Verbotene Liebe”]. Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Visuelle Kommunikation, UniversitĂ€t Erfurt, October 6–8, 2011.
  • Döveling, Katrin, Kick, Isabel, Walter Pauline (2011). KĂŒche oder Karriere oder doch beides? – Das mediatisierte Frauenbild im Wandel? [Kitchen or career or indeed both? The mediatized female image in transition], Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe „Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht“ der DGPuK. Thema: Screening Gender: Neue Screens, neue Produktionsbedingungen, neue Rezeptionssituationen, neue Genderkonstruktionen?, Potsdam September 22–24, 2011.
  • Döveling, Katrin (2011). We not only see, we feel. Emotions in news photography. Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA ), Boston, May 26–30, 2011.
  • Döveling, Katrin (2010). Der (mit)gefĂŒhlte Ruhm. Zur Macht der Emotionen im Casting Show Zeitalter [Feeling fame: The power of emotions in the casting show age]. Vortrag am Zentrum fĂŒr Angewandte Kulturwissenschaft u. Studium Generale,Karlsruher Institut fĂŒr Technologie (KIT), Karlsruhe, December 16, 2010.
  • Döveling, Katrin, Schenk, Susan & Jainsch, RenĂ© (2010). Comparing Communication in International and Intercultural Contexts. The Challenge of Equivalence. Vortrag auf derJahrestagung der European Communication Research and Education Association (ECREA), Hamburg, Oct. 12–15 2010.
  • Döveling , Katrin (2010). Bedeutung von Tagungsbesuchen und Fachorganisationen [Relevance of Visiting Conferences], Vortrag im Rahmen der Doktoranden-Tage Kommunikation und Medien 2010 an der UniversitĂ€t Leipzig, Leipzig, Sept. 30–Oct. 2, 2010.
  • Döveling, Katrin & Coleman, Paul (2010). “Fame and fortune in popular Music Reality TV shows.” An Integrative Model of Emotional and Bio-culturally Shaped Processes and Interrelations, CIM10 Nature versus Culture, University of Sheffield, UK, July 21–24, 2010.
  • Döveling, Katrin & Grittmann, Elke (2010). Emotional politics. Seeing- Feeling- Voting? A comparative analysis of emotional news photography in the German election campaign 2009, Annual Conference of the International Communication Association (ICA) Singapore, June 22–24, 2010.
  • Döveling, Katrin & Grittmann, Elke (2009). „Emotion sells? Eine vergleichende Fallstudie zum aktuellen Bildermarkt journalistischer Onlineangebote am Beispiel von Der Spiegel und Spiegel Online“ [Emotion sells? A comparative case study of the current online journalistic photo market, using the examples of Der Spiegel and Spiegel Online], Conference of the DGPuK-Division Visual Communikation “Der Bildermarkt -Strukturen, Vertriebswege, Kosten und die Folgen,” Potsdam, October 29–31.
  • Döveling, Katrin & Eckstein, Jakob (2009). The winner is the emotion. Appraising Reality TV. Preconference: “Affective Audiences: Analyzing Media Users, Consumers and Fans,” sponsored by the Popular Communication Division, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Chicago, May 20–21, 2009.
  • Döveling, Katrin & Schwarz, Claudia (2008). Politics in the living room. The “democratization of fame” in Pop Idol formats, International Reality Television Conference: Reel Politics; Reality Television as a Platform for Political Discourse at Kadir Has University, Istanbul, Turkey, September 12–14, 2008.
  • Döveling, Katrin & Ho, Helen (2008). Interpersonal communication and the emotional effects of media entertainment: A cross-cultural study in the US and Germany. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), MontrĂ©al, Canada, May 22-26, 2008.
  • Döveling, Katrin (2008). Emotion Management in Reality TV. Analysis and Perspectives, CAMRI Lecture (invited speaker), University of Westminster, London, March 2008.
  • Döveling, Katrin (2008). You can be a star. Mediated Socio-Emotional resources in identity work. Annual Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA), Barcelona, November 25–28, 2008.
  • Döveling, Katrin & Hoffmann, Dagmar (2007). Politische Mobilisierung durch Emotionalisierung und Popularisierung. Jugendliche und genderspezifische Wahrnehmung von Politik. Grenzen und Potenziale [Political mobilization through emotionalization and popularization. Adolescents and gender-specific perception of politics. Boundaries and potentials]. Lecture for the Annual Conference of the DGPuK-Division Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht; Freie UniversitĂ€t Berlin, Institut fĂŒr Publizistik- und Kommunikationswissenschaft / Otto-Suhr-Institut fĂŒr Politikwissenschaft “Politik auf dem Boulevard? Die Rolle von MĂ€nnern und Frauen bei der Popularisierung von Politik durch die Medien,“ Berlin, September 27–29 2007.
  • Döveling, Katrin (2007). Reality TV and the transformative power of social emotions. Paper presented at the Conference “Transforming Audiences,” University of Westminster, London, UK, September &, 2007.
  • Döveling, Katrin (2007). Social Appraisal of Emotions. Annual Conference of the ISRE (International Society for Research on Emotions), XV Conference of the International Society for Research on Emotions, Australia, July 2007.
  • Döveling, Katrin& Schwarz, Claudia (2007). Interpersonal and emotional communication about reality TV characters in families and with peers. IAMCR Conference in Paris, France, 23–25 of July, 2007.
  • Döveling, Katrin (2007). Mediale Vermittlung von komplexen Sachverhalten. Aktuelle Perspektiven aus der Sicht der Medienwirkungsforschung [The media's portrayal of complex issues]. Workshop: Das Thema Staatsverschuldung strategisch kommunizieren. FĂŒr Vertreter aus den PlanungsstĂ€ben der Staatskanzleien und Finanzministerien von Bund und LĂ€ndern, Bertelsmann Stiftung Hamburgisches Welt WirtschaftsInstitute (HWWI) Berlin, June 21, 2007 (invited speaker).
  • Döveling, Katrin (2007). Zur Macht des Emotionalen im Reality TV [The Power of Emotions in Reality TV]. Annual Conference of the Section Media- und Communication Sociology of the German Society for Sociology (DGS): Medien und Macht, UniversitĂ€t Trier, June 20, 2007 (invited speaker).
  • Döveling, Katrin (2007). Emotions in Negotiation Processes: An Extension of the Appraisal Model, Annual Conference of the International Communication Association” (ICA), San Francisco, May 24–28, 2007
  • Döveling, Katrin (2007). Feel Cohesion. Emotional resources in religious media events. Transatlantic Dialogue on Religion, Values and Politics: Trends, Challenges, and Responses, American Institute for Contemporary German Studies (AICG), Berlin, April 20, 2007 (invited speaker).
  • Döveling, Katrin & Sommer, Denise (2007). Social Appraisal in der dynamischen Transaktion: Eine Analyse emotionaler Aushandlungsprozesse in der Intra-Transaktion und ihrer komplexen Dynamik [Social Appraisal in Dynamic transaction. Emotional Negotiation Processes and their Complex Dynamics]. Paper presented at the Conference „Integrative Modelle in der Rezeptions- und Wirkungsforschung: Dynamische und transaktionale Perspektiven“, 15. Tagung der Fachgruppe „Rezeptionsforschung“ in der DGPuK, Leipzig, Jan. 25–27, 2007.
  • Döveling, Katrin & Hoffmann, Dagmar (2006). Potenziale emotionaler Inszenierungen in den Medien und ihre Relevanz zur politischen Mobilisierung von Jugendlichen [The potential for staged emotions in the media and the relevance for political mobilization of adolescents]. Conference of the Kommission MedienpĂ€dagogik der DGfE in combination with Sektion MedienpĂ€dagogik der ÖFEB Thema medien.pĂ€dagogik.politik an der Alpen-Adria-UniversitĂ€t Klagenfurt, Austria, September 28–29, 2006.
  • Döveling, Katrin (2006). A Methodology of Analysis of Emotional Visual Communication in the Media. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Dresden, June 17–18, 2006.
  • Döveling, Katrin (2006) Visual Imagination: Media Construction and Reception. Ein Forschungskonzept [Visual Imagination: Media Construction and Reception. A Research Program]. Vortrag im Rahmen der Exzellenzinitiative, Freie UniversitĂ€t Berlin, February 20, 2006.
  • Döveling, Katrin (2005). Powered by emotions: emotions, social cohesiveness and the media, European Sociological Association (ESA). Emotions Research Network, Torun, Poland, Sept. 9–12, 2005.
  • Döveling, Katrin, Scholz, Tobias & Wenzel, Harald (2005). The Tsunami als Emotional Interest Story. Zur emotionalen ParasozialitĂ€t von Katastrophenbildern, Division Conference DGPuK, Visuelle Kommunikation, Bremen, July 2, 2005.
  • Döveling, Katrin (2004). Media: The Community Building Function of Emotions. John F. Kennedy-Institut fĂŒr Nordamerikastudien, Freie UniversitĂ€t Berlin, 2004.
  • Döveling, Katrin (2004). Emotions and the Community Building Function of the Media. Presented at the IGEL IX International Congress, Edmonton, Alberta, Canada, August 7, 2004.
  • Döveling, Katrin (2004). The commercialization of human feelings in new German popular television shows – emotions in the eye of public interest. Paper presented at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), New Orleans, May 27–31, 2004.
  • Döveling, Katrin (2004). Latest developments in the German Television Landscape. New Popular Casting Shows and the Commercialization of Fame. Institute for Media- and Communication Studies, Technical University Ilmenau, May 5, 2004.
  • Döveling, Katrin (2004). Emotionen in der Medienberichterstattung als bedĂŒrfnisrelevante Handlungsantriebe in Vergemeinschaftungsprozessen [Emotions as need-relevant motives for action in community processes], invited speaker at the Institute for Communication Studies, TU Dresden, January 22, 2004.
  • Döveling, Katrin (2003/04). Fakten, Fakten, Fakten? Zur Angleichung von TV-PrĂ€sentationsformen in deutschen Nachrichtensendungen [Facts, Facts, Facts? Homogenization of presentational modes of TV news in Germany]. Winter semester 2003/4, UniversitĂ€t Erfurt.
  • Döveling, Katrin (2004). Zur Kommerzialisierung und Demokratisierung von Ruhm in deutschen TV-Shows [The commercialization and democratization of fame in German television programs]. Winter semester 2003/4, UniversitĂ€t Erfurt.
  • Döveling, Katrin (2003). Zur vergleichenden Analyse gruppenspezifischer Zeitungen in Deutschland and den USA: Erste Ergebnisse [Comparative analysis of community-specific newspapers in Germany and the U.S.]. Summer semester 2003, UniversitĂ€t Erfurt.
  • Döveling, Katrin (WS 2002/03). Emotionen in der Medienberichterstattung als bedĂŒrfnisrelevante Handlungsantriebe in Vergemeinschaftungs-prozessen.Eine theoretische Verortung [Emotions as need relevant motives for actions in community processes]. Winter semester 2002, UniversitĂ€t Erfurt.
  • Döveling, Katrin (2001). ‘You are not alone,’ a show and its effects on the German public: from the ‘epoch of the show’ to the ‘mass-mediated mirror.’ November 26th, 2001, invited speaker, University of California, Berkeley, USA.
  • Döveling, Katrin (2000). Emotionen in sozialen HandlungszusammenhĂ€ngen: Zur globalen Trauer um Lady Diana. Die ErgrĂŒndung von Emotionen in Medienwissenschaft und Soziologie [Emotions in social contexts. An analysis of the grief in response to Lady Diana’s death]. Emotions in Communication Studies and Sociology, Presentation, winter semester 2000, Heinrich-Heine-University, DĂŒsseldorf.